Idag tänker jag en extra gång på vart femte barn

Det är alla hjärtans dag och kärleksfokuset finns var jag än vänder blicken. Med all rätt. Idag ska vi ge lite extra kärlek till varandra. Jag ska ut och käka med Patrik ikväll, så firar jag.
Men.
Idag tänker jag lite extra på alla barn och unga som har alkohol och andra droger hängandes över sin familj som ett stort moln som hindrar kärleken som försöker spridas likt solstrålar. 400 000 barn lever idag med en eller två föräldrar som har en alkoholkonsumtion som riskerar barnens välmående.
Från vartfemtebarn.se berättarvägg läser jag historia på historia om barn som far illa men oxå barn som vuxit upp, fått hjälp och idag är starkare och lyckliga människor.
Barn och unga som växer  upp i missbruk har rätt att veta
- det är inte ditt fel
- du är inte ensam
- det finns hjälp att få
- du har rätt att må bra
- föräldrarna kan få hjälp och bli fri från alkoholen
- det är okej att berätta för andra
Den största tjuven av kärleken och välmåendet som alla barn förtjänar, framför allt en dag som denna, är givetvis alkoholen. Bov nr två är det tabu som ligger som en hinna över allt som har med alkohol att göra. För privat att fråga om, inte din ensak att lägga dig i, jag vet väl bäst själv när jag dricker för mycket, mina barn har det bra här hemma osv. Svaren gör folk rädda att fråga. Men det är ditt mänskliga ansvar att strunta i att det känns som att klmapa in i någon vuxens persons liv. Kanske räddar du livet på ett barn och då spelar väl lite lera i hallen inte någon roll! Gör vad du måste när du ser eller misstänker att ett barn far illa för att vuxna dricker för mycket alkohol. Var obekväm och ge vart femte barn ett större hopp om en alla hjärtans dag med mera kärlek.
Igår sa jag en kommentar om detta i TV4 sundsvall. 1.25 in i inslaget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback