Vårmiddag på systemet

Idag var jag och ett 20tal andra personer på vårmiddag på systembolagets huvudkontor. Gemytlig stämning och trevligt samtal runt bordet. Vid mitt bord satt Systembolagets vd Magdalena Gerger, en mycket kompetent och vältalig kvinna som i alla hennes resonemang balanserade systembolagets två uppdrag: att minska alkoholens negativa effekter och att ge utsökt service till kunderna.
Femrättersmiddag och flertalet drycker att välja på. Det alkoholfria utbudet var mer än godkänt, blev kär i deras russinjucie.
Att vi har ett systembolag i Sverige är helt avgörande för vår förhållandevis låga konsumtion om vi jämför med övriga Europa. Senaste kvartalets mätningar visar att de har 72 % stöd av svenska folket. För nykterhetsrörelsens del så har relationen till systembolaget sett olika ut, när mina föräldar vara med i UNF kedjade de fast sig vid dörrarna och limmade igen ingångarna idag tycker UNF att systembolaget är fantastiskt. Här om dagen gick jag förbi detta skyltfönster och blev glad. De tar verkligen sitt uppdrag på allvar!
När det var så här många glas vid bordet kände jag mig som Jack i Titanic. Men det visade sig inte alls vara så svårt. Man fick dricka ur det glas man ville och oftast hällde ju servitören upp i rätt glas.
Menyn var makalöst bra, vegetarisk och allt! Till varje rätt fanns motsvarade alkoholfritt att välja på och det kändes helt naturligt att sitta och dricka tillsammans, både de som drack alkohol och de som drack alkoholfritt.
Pre-deserten (eftersom det var två) var denna jordgubbs och choklad blandning. Russinjuicen var grädde på moset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback