Alkoholfria tåg

Det ska vara frivilligt om man vill ha alkohol kring sig eller inte. Den som väljer att gå ut på krogen får räkna med alkoholpåverkade människor. Den som går på Max vid 03.00 får oxå räkna med fulla människor, helt frivilligt att gå dit. Men den som åker tåg eller flyg har inget val än att hen kanske hamnar brevid någon som vill dricka alkohol. Igår när jag åkte tåg hamnade jag bland ett gäng killar som ölade. Hela tåget har nämligen serveringstillstånd (inte bara bistron) samma med flyg.
Jag har inga problem med att vara bland folk som dricker på fest eller på krogen, oftast är ju folk bara glada då. På tåg däremot har jag svårt att slappna av. Så tänker jag på alla 385 000 barn som vuxit upp med föräldrar som druckit eller drogat för mycket. De borde verkligen slippa ha alkohol kring sig om de vill. Tåget kan knappast räknas som ett ställe dit det är frivilligt att gå på som krogen eller Max är.
52 % av svenskarna vill ha alkoholfria flyg, gissar att siffran på tåg borde vara detsamma. Ge mig alkoholfria tåg (med undantag för bistron, det kan jag kompromissa på)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback