Borg verkar fega ur

Anders Borg sa att folk ska arbeta och inte supa. Det skulle han fixa genom en bra arbetslinje och höjd alkoholskatt. Det första låter jag bli att kommentera men det andra går det inte så bra med. Alkoholskattehöjningen uteblir under 2013 också enligt vårbudgeten som lades fram idag.
Borg har fortfarande chans att klara sitt vallöfte men för varje år som alkoholskatten ligger kvar så blir realpriset på alkohol billigare och de 385 000 barnen till föräldrar som riskbrukar blir knappast färre. Sluta fega Borg! Debattartikel på svtdebatt.se idag.
Av kommentarerna att döma så blir jag matt som vanligt. Hur kan folks verklighetsuppfattning vara att vanliga svenssons skulle börja med hembränning för motsvarande del alkohol som de låter bli att köpa på krogen eller systemet. De andra argumenten jag suckar över är argumenten om att jag som nykterist som aldrig druckit (vafan vet dom om det) eller kommer dricka inte kan uttala mig i frågan. Som att den som inte mördat inte kan argumentera för att det är dåligt eller den som inte knarkat förstår att det är bra att det finns restriktioner kring det som är farligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback