Alkohollagen

Jag läser lite i alkohollagen. Här kommer några intressanta uttdrag
3 Kap 5 §: "Den som tar befattning med försäljning av alkoholdrycker ska se till att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället." - jag tror bestämt vi har lite olika uppfattningar om vad nykterhet innebär
3 Kap 8 §: "Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel" - jag tror bestämt vi har lite olika uppfattningar om vad märkbart påverkad är. Enligt mig är 80% på krogen märkbart alkoholpåverkade.
7 Kap 1 §: "Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdoamr som inte har fyllt 25 år" - jag tror bestämt vi har lite olika uppfattning om vad som riktar sig särskilt till barn och unga.
8 Kap 21§ "Gästerna får inte uppmanas eller förmås att köpa alkoholdrycker" - jag tror bestämt vi har lite olika uppfattning om vad Happy Hour är.
Slutsats efter att läst hela alkohollagens 21 sidor: Vi har en helt okej alkohollag även om det finns många delar som skulle behöva förändras, framförallt ur ett ungdomsperspektiv. Men om alla delar alltid följdes så skulle vi ha ett bättre samhälle. Men nu gör dom ju inte det..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback