Egen snaps!

Med anledning av systembolagets alkoholfria snaps bestämde jag mig för att göra egna. Provade ju inför FS-mötet för någon månad sen och nu bestämde jag mig för att utveckla recepten.
Jag har skickat smakprover till Magdalena Gerger, vd för systemet och tackat för ett gott samarbete.
Ingredienser
Ingefära och citronsnaps:
Skala och pressa ingefäran i en vitlökspress. Pressa i en halv citron.
Häll på 2 dl vatten. Låt koka någon minut
Chili och kanelsnaps
Skiva chili och pressa. Beroende på styrka så kan det räcka med att låta en skiva ligga i.
Häll i en tsk kanel och 2 dl vatten. Låt koka någon minut.
Anis och hallonsnaps
Mortla 1 msk anis ordentligt
Häll i lite hallonsaft och 2 dl vatten. Låt koka med anisen nån minut
Låt alla tre dra över natten
Låt rinna genom kaffefiler eller en tesil. (obs, kanelen bildar en gägga som sjunker till botten under natten, rör inte om utan låt den ligga kvar och sila bara översta vätskan.)
Häll upp i små flaskor, kanske tom systemets egna.
Utlåtande: chilin blev för stark, anisen smakade vete och var lite för söt men går nog att utveckla, kanske med lakritsstång eller något. Ingefäran och citronen är kanon!
Hoppas Magdalena blir glad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback