Det provocerande med att vara nykterist

Med anledning av den udda kommentaren om att dricka glögg.
Vad är det som är så fruktansvärt provocerande med att vara nykterist? Varför har de som dricker alkohol tagit patent på alla festliga markörer? Varför kan man inte skåla alkoholfritt? Varför får man inte bli wild and crazy på fest av berusningen som kommer innifrån av ren glädje för att det är bra musik, härliga människor och god stämning?
Varför är det jag som måste svara på varför jag inte dricker alkohol och samtidigt höra ett långt försvarstal från den som dricker alkohol om att den inte gör det så ofta/mycket/för att bli full utan för att det är gott och att jag är jättecool och stark som inte dricker.
Om jag räknar antalet gånger nån sagt till mig eller nån av mina kompisar, kom igen, bara ett glas, det blir kul jämfört med de gånger jag varit moraliserande och sagt att folk inte borde dricka mer ikväll så vinner den som hetsar för att dricka med hästlängder.
Hur det kan vara provocerande att dricka glögg kan jag inte förstå. Ska den som vill ha alkoholfritt bara dricka vatten och saft? Jag planerar att vara nykterist resten av mitt liv men har inga som helst planer att ställa mig utanför festen och ha tråkigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback