Bryssel

Hösten 2007 gjorde jag en resa med UNF till Bryssel. Nu, fyra år senare gör jag en favorit i repris.
Det började bra med att jag dörrarna på bussen stängdes innan jag hann hoppa av och busschauffören vägrade släppa av mig. Vi började dagen med en genomgång av EU och sen besökte vi parlamentarium. Ett interaktivt sätt att lära sig om EU. Sofia och Olivia ser lagom roade ut.
På kvällen mötte vi upp IOGT-NTO:s folkrörelselobbysiter och jag åt en kastrull musslor.
Morgonen började bra med en fantatisk utsikt över Bryssel uppe hos departementet som jobbar med ungdomsfrågor. Efter 90 minuter kändes det som att vi började få dem att se alkoholen som en viktig del i kommande Youth report. Sedan träffade vi EuroCare, en paraplyorganisation för organisationer i EU som jobbar med alkoholpolitik på olika sätt i en restriktiv riktning. Mycket intressant
På kvällen var det dags för NBV:s mingel, huvudpunkten på hela vår resa. Det serverades svenskt julbord och svenskt Luciatåg. Bästa julkänslan hittills. Jag fick rycka in och hålla tal eftersom Kristina var sjuk.
Sista dagen spenderades på parlamentet. Träffade Carl Schlyter som sitter i Gröna gruppen för Sverige, en annorlunda EU-parlamentariker på många sätt. Karismatisk, tydlig och klok. Senare drog jag Simon och Alina och mötte Eva Török och snackade om säkerhet på arbetsplatsen. Efter 30 min hade vi hennes hyfsat med oss. Hon var tydlig med att alkoholproblem kommer från hemmet och bara kan kopplas ihop med arbetet om det innebär en säkerhetsrisk, ex i byggnadsarbete. Vi försökte lyfta in hur arbetet kan vara en förebyggande del i förhållande till alkohol ex informationsnummer att ringa om någon har problem, chefer med kunskap på området och att inte ge alkohol till sina anställda som gåva. Bra möte.
Slutligen träffade vi en stark, kategorisk och underskattande Marin Paulsen. En krutgumma som brinner oerhört för sina frågor och gör ett bra jobb, gav ett par bra infallsvinklar om EU men var oerhört nedlåtande mot oss som unga. "Ni måste förstå..."
Efter tre dagar är jag ganska trött kan man säga. Men lärorikt och kul såklart!
Blir ännu en gång övertygade om att EU är en komplex aparat som går att påverka men att det krävs enorma resurser och krafter för att sätta sig in i hur varje fråga behandlas och var man ska påverka. Tur vi har ett brysselkontor med grymma assistenter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback