Konstruktionen av rädsla

Tjejen framför mig som klev av tunnelbanan gick med raska steg hemåt, nyckelknippan i handen.
Varför? Vapen? Rädd?

Tjejen i Gammliaskogen blev aldrig våldtagen, all
förundersökning säger att brottet aldrig inträffat. Om det är påhittat eller om något annat hänt vill polisen inte kommentera.
Varför? Psykisk sjuk? Uppmärksamhetsbenägen? Rädd?

Oavsett så är en av de största problemen med våldtäkter (förutom tragedin för individen) den rädlsa som skapas i samhället bland kvinnor. Kände sig kvinnan på tunnelbanan tvungen att skydda sig? Var hon rädd? Varför är det kvinnan som måste hitta lösningen på ett problem inte över huvudtaget orsakat?

Det är kvinnorna som begränsas, det är kvinnorna som hindras att röra sig som de vill. Det är kvinnorna som måste springa direkt efter jobbet istället för på kvällen när det är skymning.

Det tragiska i det här är att om det är så att brottet i Gammliaskogen inte hände, om allt är påhittat så byggs myten om "massor med kvinnor hittar på att de blivit våldtagna" befäst. Men jag frågar mig: Hur många kvinnor vill vara ett våldtäksoffer? Hur många kvinnor överdriver/hittar på att de blivit totalt nedmejjade och blivit tvingade till sex? Och även om en kvinna har gjort det så är det ju något allvarligt bara i sig, et rop på hjälp och något som behöver göras. Någon som måste agera.

Det är männen som är problemet, men det är kvinnorna som får stå för lösningen. Det är kvinnorna som måste köpa ett våldtäktsskärp eller en våldtäktstrosa. Det sticker i ögonen på folk att säga att män som grupp och därmed alla män i samhället är kollektivt ansvariga för de våldtäkter som begårs mot kvinnor. Jag själv är inte helt säker på vart jag står i det här, men en sak är jag helt säker på. Om jag ska välja en grupp att skylla på, en grupp som är skyldig till att kvinnor våldtas i buskar och i hemmet så skulle jag inte välja kvinnor som grupp.

Vem skyller du på?


p.s. genusvetare som jag är så vill jag bara påpeka att jag är mycket medveten om att även män våldtas och det är oxå ett problem. Men om man jämför hur många män som är rädda för att våldtas jämfört med hur många kvinnor så är det en markant skillnad. Och det här blogginlägget handlar om rädlsa och vem som bär ansvaret.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Som humanist (= människovän – utan tanke på kön) tänker jag så här:

DE män som våldtar kvinnor, gör att så många kvinnor är rädda.

De kvinnor/män som våldtar män gör att offren skäms så att de inte berättar – och andra män inte tror att de behöver vara rädda.

Sjukt! Helsjukt!!!

2009-09-15 @ 19:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback