Igenkänningsattributen vi använder

Igår kväll innan jag somnade låg jag och funderade på hur viktigt det är vilka ord man använder när man beskriver en människa samt att olika igenkänningsattribut används på olika människor. Det jag kom fram till var att en person beskrivs först utifrån hens avvikande utseende, beteende, ursprung osv.
Tex. Kommer du ihåg:
  • Han från förra kongressen som alltid tog massa godis i talarstolen?
  • Tjejen från motståndarlaget med sjukt breda höfter?
  • Min gamla lärare som var homosexuell?
  • Killen på seminariet som var sjukt smart?
  • Han på stranden som var übervältränad?
  • Kvinnan på badet som var muslim?
  • Hon på idol med piprösten?
  • Den där programledaren som var invandrare?
Att beskriva någon utifrån vad som är annorlunda är ju helt normalt, att beskriva någon och säga att personen hade två ögon och en nästa i mitten vore ju hemskt korkat, men det som är intressant att analysera är ju vilka ord vi använder i vilka sammanhang och vilka människor som beskrivs på olika sätt. En annan intressant grej är vilken värdering vi lägger i orden vi använder och vilken värdering mottagaren lägger i de ord som används.

I vissa fall är det rätt enkelt, att kalla någon smart ger den personen ett positivt attribut, jag har upplevt person smart och det är oxå i mottagerns personer-jag-uppfattat-som-smarta-register som mottagaren kommer leta. Sen är det ofta inget mer med det.

Är det positivt om någon har breda höfter? Beror ju såklart på om man tycker det är snyggt eller inte och om jag väljer att beskriva någon med breda höfter så är ju det en tolkningsfråga så om mottagaren placerat den personen i ett annat fack än breda-höfter-facket så kommer hen inte förstå vem jag menar.

Men sen finns det ord som är mer laddade som homosexuell, muslim och invandrare. Om jag beskriver någon som invandrare så kanske min gränsdragning för vad invandrare är en annan än mottagarens. Talar svenska med brytning, ett utseende där man lätt avgör att personen inte är från sverige/västerlandet, inte har svenskt medborgarskap eller på något sätt inte har endast svenska gener. Om min mottagare har negativ inställning till invandrare så kommer det få konsekvernser för mitt val av beskrivning av hen. Om jag istället beskrivit vad personen gjort hade uppfattningen kanske blivit en annan.

Om någon är homosexuell eller inte kan man antingen veta för att personen berättat det eller "veta" för att man tycker att personen ser ut och beter sig så som man tror att en homosexuell person ser ut eller beter sig. Samma sak här, lägger jag eller min mottagare värdering i ordet homosexuell? Troligtvis.

Slutsatser:
  • De ord vi använder som igenkänningsattribut på människor spelar en avgörande roll för hur de uppfattas.
  • Alla borde relfektera över detta och vilka ord de använder
  • Att påverka hur personer uppfattas är lätt genom att välja rätt ord, men att förändra innebörden i orden är betydligt svårare
Slutligen undrar jag vilka ord folk skulle använda för att beskriva mig. Några är lätta: Hon den där nykteristen, lilla blona tjejen. Det får jag höra ofta men resten då? Det jag inte hör. Vad är det??

Kommentarer
Postat av: Sara

Jättebra skrivet Linda! Du är den glada peppade tjejen från Västerbotten. =)

2009-08-06 @ 17:05:07
Postat av: BJ

"Hon den där smarta, snälla och peppande tjejen, som alla vill vara med" – typ. Det är DET vi säger bakom din rygg ;-)

2009-08-09 @ 22:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback