Att kunna något

Vad är det att kunna något? För att kunna måla, vad krävs det då? Kan alla spela fotboll?

I eftermiddag ska jag och Jonas byta däck. Jag har egentligen aldrig bytt däck, jag har iaf inget konkret minne av när jag gjort det men jag tror jag har hjälpt pappa någon gång. Det enda jag egenligen vet är att man ska skruva fast muttrarna korsvis. Om någon skulle fråga mig, kan du byta däck? Så skulle jag svara ja. För jag är övertygad om att jag kan om jag bara försöker. Om någon frågar om jag kan måla skulle jag oxå svara ja. Min definition av att måla är "kunna dra med en pensel fram och tillbaka".

När jag var i Uganda på UYDELs sportsday frågade dom mig om jag kunde spela fotboll. Jag svarade ja. Dom blev förvånade och jag blev förvånad tillbaka. Alla kan väl spela fotboll tänkte jag, men insåg senare att det beror på vad man menar med kan. Jag kan spela fotboll för jag kan sparka på en boll. I deras fråga fanns det med en värdering, bra. Är du bra på fotboll? Och då hade svaret blivit nej. Är du bra på att måla? Nej. Är du bra på att byta däck? Nej.

I min värld är att vara bra på något inte alls samma sak som att kunna något. Jag tänker nog fortsätta med definitionen, att kunna något är samma sak som att kunna utföra rörelsen, eller förstå något teoretiskt. Där finns ingen värdering om jag är bra eller dåligt. Och med den definitionen kan jag är väldas massa saker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback