Preventivmedel

Jag vill jobba med sexuell reproduktiv hälsa. Preventivmedel kommer vara en del av mitt arbete. Jossan berättade nyss om att hon lyssnat på P3 där det varit ett inslag om USA och att det hellre och oftare informerar ungdomar om avhållsamhet än om användandet av kondom. Jag blir lite less när jag hör sånt, när ska omvärlden fatta att ungdomar har sex (gäller alla kulturer) oavsett om det förspråkas avhållsamhet och att det då är bättre att ha safe sex än att bara sex.

För tjejer finns bland annat följande preventivmedel:
P-piller
Minipiller
Kopparspiral
Hormonspiral
P-spruta
P-stav
P-ring
P-plåster
Kvinnlig kondom
Pessar

För killar finns bland annat följande preventivmedel:
Kondom

Senaste dagarna har jag funder på varför det finns så många preventivmedel för tjejer men så få för killar.
Det kan kanske ber på:
- Det är kvinnan som blir gravid
- Det har satsats mer pengar på forskning för kvinnliga preventivmedel
- Samhällsstrukterna gör att det är kvinnan som är ansvarig för om hon blir gravid eller inte
- Killar tycker inte det är viktigt att skydda sig
- Tjejer har varit pådrivande o krävt flera olika sorters preventivmedel eftersom de vill skydda sig

Jag tror att det finns fler anledningar till att det finns fler kvinnliga preventivmedel. Men framför allt tror jag att det finns en generell syn i samhället att eftersom det är kvinnan som bär barnet så är det oxå hon som ska skydda sig, hon bär helt enkelt ett större ansvar. Som jag bloggade om tidigare, väldigt få av mina tjejkompisar har träffat killar som föreslår kondom. Men samtidigt, hur många kvinnor skulle kunna släppa ansvaret o låta mannen vara den som skyddar sig med tex p-piller? Det funkar kanske i stabila förhållanden, men skulle en tjej som inte vill bli gravid och som har en tillfällig relation med någon välja att inte skydda sig med kondom om han sa att han ätit manliga p-piller? Jag är tveksam.

Något som är intressant är att det bara är kondom (och då även kvinnlig kondom) som skyddar mot könssjukdomar, där kan inte kvinnan skydda sig om inte hennes partner är med på det. Varför finns det inte fler kvinnliga preventivmedel som även skyddar mot könssjukdomar?

Ska kvinnor se sig som previligerade som har så mycket att välja på, eller ska de vara förbannade för att mannen bara kan skydda sig på ett sätt? Och då på ett sätt som många tycker är bökigt och jobbigt under själva samlaget?

Ja inte vet jag, men tänka det kan man ju då aldrig göra för mycket av. Och så kan jag meddela att här hemma i Tuve, när jag ligger på altanen o solar så hör jag vingslagen av duvorna som knullar i granen. Jävla romantiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback