9A

Nu har jag sett de två första avsnitten av Klass 9A på SVT. Jag är skeptisk.
Jag tror absolut att de där superteamet med de åtta mest pedagogiska lärarna i Sverige kan utbilda nionde klassen som idag är en av de sämsta. Målet är högt, de ska bli den tredje bästa klassen i Sverige efter en termin men jag tror dom kan klara det. Men problemet som jag ser det är att det inte är rättvisa förutsättningar. Klart att TV gör eleverna mer motiverade och vilken klass får åtta helt egna lärare som kan ägna all sin lärartid åt dem?

Jag tror inte vi har dåliga lärare i Sverige, jag tror inte vi har mindre smarta elever nu än förr men jag tror att skolan får för lite pengar, eleverna får för lite lärartid, lärarna har inte tid att bli kompisar med sina elever. Jag tror (precis som dom sa i första programmet) är en av de viktigaste pedagogiska medlen som finns för att motivera elever är genom att bli kompisar med dom, skapa en ösesidig respekt där eleverna vill göra bra ifrån sig, inte måste. Det ska bli spännande att se om jag ändrar min uppfattning eftersom programmen visas.

Kan ju här oxå nämna att jag mer än gärna betalar TV-licensen, tacka vet jag SVT och Public Service!

Kommentarer
Postat av: Vidar

Jag tycker detta är den bästa dokusåpa som gjorts.

Jag skiter om det är rättvisa förhållande. Det viktigaste är att bevisa att rätt förhållande kan leda till att den sämsta blir den bästa.

Jag tror också att det viktigaste sättet för en bättre skola är bättre lärare. Höj lönen med 50% och låt bara
var femte komma in på utbildningen så är den fixen firrad. :P

Postat av: Kamilla

Själv väntar jag på att få se några pedagogiska trick man kan sno och använda sig av när man är ute i klasser. Hittills har jag inte lärt mig något alls. Trist.

2008-02-23 @ 14:14:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback