Under min livstid...

Mitt i allt tentaplugg hamnade jag och två tjejer från klassen i en filosofisk framtidsdiskussion. Den handlade om hur mycket som hänt de senaste 50 åren och om hur mycket mer saker som kommer hända under vår livstid
Jag tror att:
* USA kommer tappa sin supermakt och någon annan region tar över, troligvis Kina/Asien
* Något form av mänskligt skapat virus kommer spridas och massor med människor kommer dö
* Minst en kärnkraftsbomb kommer släppas, troligtvis av USA
* Vi kommer vara 10 000 000 000 människor
* 98% av jordens befolkning kommer bo i städer
* Fler människor kommer välja att äta vegitarisk mat
* Mandarin kommer bli ett av världens huvudspråk
* Ett vaccin mot HIV kommer uppfinnas
* Sverige/västvärldens medellivslängd kommer sänkas p.g.a. stress och ångest


Vad tror du?

Kommentarer
Postat av: vidar

*I det första fallet, är det inte alls säkert, det kanske bli´r två supermakter som det varit många gånger innan?
*Tror vi inte på en positiv framtid? Sedan måste nog detta virus definieras, kanske svält, alkoholism? i så fall håller jag med.
Sist tror jag inte att det största språket blir mandarin för visst är det så att fler kineser lär sig engelska än västlänningar som lär sig mandarin och alla indier kan ju i princip engelska... Och vår medelålder kommer tvärtom höjas, med alla mediciner som tas fram, jag tror däremot vi inte får gå i pansion förän 75 års ålder, eller?
Men visst många spännande tankar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback