Religion

Den goda guden

Jag har fått frågan om jag är kristen många gånger, nästan av alla jag pratat med en längre stund. När jag svarar att jag inte kristen kommer alltid följfrågan ?Vad tror du på då, är du muslim?? Om jag svarar nej även på denna fråga tycker de jag är konstig, alla tror väl på något. Numera svarar jag därför att jag inte tror på någon gud men att jag tror på kärlek, ödet eller vad som helst som visar att jag tror på något sätt. Detta svar tycker de flesta är underligt men ett det duger.

 

Det är uppenbart att religion har större betydelse här än vad den har för majoriteten av befolkningen i Sverige. Här är man troende och det ser jag som både något positivt och negativt. Det ar ingen klyscha att hoppet är det sista som en människa har kvar och jag tror att måna människor här har överlevt tack vare tron på gud och det hopp gud inger. Men jag tror också att denna tro passiviserar och förlamar människor och dennes handlingar. Man litar på att gud ska hjälpa en ur svåra situationer och anstränger sig då inte lika mycket som om man trott att allt hängde på en själv.

 

Kyrkan gör och har gjort otroligt mycket bra saker, det är många små människoliv som lever tack vare kyrkans insatser för de svaga. Men kyrkan har enligt mig tyvärr stjälpt fler människors liv än de hjälpt. Hur många krig är inte orsakade av kyrka och religion?

 

Vi har sett på ?Så som i himmelen? flera dagar i rad och det finns en scen som jag tycker är helt fantastiskt bra. Det är prästen och prästfrun som har en vild diskussion om skuld. Där prästen menar att kyrkan finns för att kunna förlåta synderna som människorna begår medan prästfrun hävdar att det inte finns någon synd. ?Gud förlåter inte, för han har aldrig fördömt?. Hon säger att kyrkan har skuldbelagt människan i tusentals år för att kunna kontrollera människor och få makt.

 

Eftersom det är gud som är orsaken till det goda är det också djävulen som är orsaken till det onda. Med denna syn läggs ansvaret för människans handlingar på gud och djävulen och inte på individen. Det är djävulen som är orsaken till aids, krig och missbruk och gud som är orsaken till kärlek, lycka och framgång. Det är en enkel syn där man inte behöver ta ansvar för sina handlingar. Och så länge människor lägger ansvaret hos någon annan kommer eländet på den här jorden fortsätta. Först när alla ser sitt eget ansvar i en stor situation kommer det att ske en förändring.

 

Men jag står fast vid en sak, hoppet är det sista vi har kvar och jag kommer aldrig sluta hoppas.



***
Sportbh
***


Kommentarer
Postat av: cecilia

vad är det för dröm du ska genomföra? man blir ju nyfiken ju :)

Postat av: Anna-Carin

Hej Linda! När jag läste det du skrev om hopp kom jag att tänka på en bok som det gjorts reklam för i TV vid flera tillfällen nyss. Den heter Hemligheten. Den handlar bla om att det man tänker är frekvenser och allt det du önskar dig består av energi och vibrerar i en frekvens. När du tänker på det du vill ha och sänder ut den frekvensen då gör du så att energin i det du vill vibrerar med samma frekvens och du drar det till dig. Därför är hoppet jätteviktigt och positviva tankar likaså! Det blir som du tänker! STOR KRAM

2007-05-17 @ 17:34:14
Postat av: Birgitta

Har legat lite efter i läsningen av din blogg ? men nu är jag ikapp igen. Och det är så OTROLIGT roligt, spännande och lärorikt att ha dej i Tanzania!
Apropå religionsfrågor. Jag "klarade" mej många gånger med svaret: "Jag tror på en gudomlig kraft, men inte på att den kommer från Jesus, Buddha eller Mohammed". (Och det var ju nästan alldeles sant...)
Men GUD vad jag saknar dej :-D
Kram från ordf. och hedersledamoten i LFU (Lindas Fan Club)

2007-05-17 @ 23:02:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback