Vad är fakta?

Det känns som att jag inte har någonting att skriva. Som att det här inte händer något i mitt liv som är värt att blogga om, men hey, jag bor ju i afrika. Det måste ju hända massa intressanta saker varje dag här. Det kanske det gör, det är bara det att jag inte märker det.

Igår pratade jag om slavhandlen med en tanzanian. Han sa att araberna var dom dumma och europeerna dom snälla. Araberna var dom som hade tvingat folk att gå flera hundra mil utan mat och sen sålt dom till europeerna. Europeerna - dom snälla, dom som hjälpte afrikanerna till något bättre, visat dom den utvecklade världen. Det kändes helt befängt att höra en afrikan säga något sådant. Jag som ibland skäms för att jag är vit, för den historian vi skapat. Vad lär dom sig i skolan?

Det är så många gånger som jag och mina tanzanianska kompisar har helt olika uppfattningar om saker och ting, eller snarare har fått olika fakta. Då vill jag argumentera emot, säga att dom har fel. Men när jag säger det så sätter jag mig över dom och dom tror på mig. Jag är vit och jag har rätt, det är den känslan jag får. Jag vill inte att dom ska tro på allt jag säger bara för att jag är vit (det kanske dom inte gör, men det är så det känns) och jag är van att argumentera med folk som är starka i sina åsikter men här känns det som att det jag säger är lag.

Exempel på "fakta" jag fått bemöta är:
* man kan få hiv av dåligt vatten och dålig mat
* killar är kåtare än tjejer och därför måste tjejer klä sig respektabelt men inte tvärtom
* om man är ung när man skaffar barns å får man vackrare barn

Det är svårt men roligt.

I onsdags spelade vi innebandy med massa svenskar det var schysst. Söndag, måndag och idag har jag sprungit och jag hoppas att det här kan bli rutin. Träningsverken är påtaglig men jag vet ju att jag vänjer mig.
Imorgon ska jag, anna, lisa och stina åka till Kipepeo och bada i havet. Lisa bor i Dar-es-Salaam och Stina ska hälsa på. Det ska bli grymt att få hänga med lite ungt kvinnligt svenskt folk!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kung! vi måste ut och springa, jag kommer inte klara mig utan träning i två veckor! puss

2007-03-16 @ 21:20:22
Postat av: Ida K M

Hej Linda, vi saknade dig på sportlovslägret i Tärna, men jag hoppas att du har det underbart i Tanzania! Nu har jag hittat din blogg.
Ha det gott!
,IDA K M

2007-03-17 @ 13:47:03
Postat av: emil

men killar måste ju vara kåtare än tjejer. det är killar som använder styrka och våld till att knulla de tjejer som inte vill. så kåt har jag aldrig hört talas om en kvinna som varit. boys are stupid - throw rocks at them

jag har en karta över vart folk sitter som läser min blogg. en ensam liten prick nere i afrika lyser starkt mot mig.

2007-03-28 @ 21:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback