Vad blir min död?

Att leva i Tanzania innebär en hel del risker, den som är mest uppenbar är kanske inte den som farligast. Vilken av dessa blir min död?

 

  • Vattnet jag dricker som kokas och filtrerar men som jag ändå inte vet om det är rent eller inte
  • Varje gång jag korsar ett oövervakat (eller övervaktat) övergångsställe
  • Köttet jag ätit som kan vara smittat av Rift valley fever
  • Min urinvägsinfektion
  • Hela det faktum att HIV finns utbrett i detta land
  • Disksvampen i köket
  • Diskbänken jag torkar av men inte vet vad som springer över den på nätterna
  • Tangentbordet på datorn
  • Flugorna och myrorna som jag delar maten med
  • Ledstängerna som jag håller i när jag åker daladala
  • När jag skär oss på knivar och potatisskalaren
  • Pommes fritesen som jag inte vet hur länge de legat framme
  • Mjölken jag dricker som jag inte vet om den är helt fräsch (eller är smittad av Rift Valley fever)
  • Tjuvar och banditer på stranden eller vid Kariakoo
  • Mina egna små operationer och sårvård
  • Avgaserna jag andas in
  • När vi går hem på kvällarna i mörkret
  • Trasan jag torkar golvet med
  • Hajar jag kan möta på när vi simmar i havet
  • Varje gång jag åker en daladala och inte vet om föraren är nykter
  • När jag kollar på fotbollsmatcher och kan få en boll i huvudet
  • Mina egna händer
  • Fladdermössen som ibland beter sig aggressivt
  • Någon kan kasta en förbannelse över mig
  • Eluttagen jag kan få stötar av
  • När jag klättrar upp i ställningen där vår vattentank står
  • De ruttna bräderna i vattentanksställningen som brakar
  • Chapatin jag köper som säljaren tar i med samma händer han nyss styckade en kyckling med
  • När det regnar och jag nästan måste simma för att ta mig fram och eventuellt kan drunkna
  • När frustrationen stiger till nivån då jag säger ?I want to kill someone?
  • Gå och lägga sig varje natt med risken att möta Popobawa!

 

Det finns så ofantligt många saker man kan dö av här, men de risker jag är medvetna om är också de jag kan skydda mig mot. Listan i Sverige skulle kunna bli lika lång, dock inser jag att det för mig är farligare att leva i Tanzania än i Sverige. Bland annat eftersom jag är från Sverige och inte känner till alla system här. Men jag slipper i alla fall oroa oss för att frysa ihjäl och bli uppätna av älgar!


Kommentarer
Postat av: Desirée

Det är farligt att leva - man dör ju ; )

2007-05-01 @ 13:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback