Peace love and bangi

Igår var jag på ännu en fotbollsmatch. Hemmalaget hade en hink med tre liter vatten som motståndarlaget fick dricka av. Jag tycker det var fint och det symboliserar mentaliteten hos befolkningen i Tanzania. Här lever muslimer, kristna och hundratals olika stammar sida vid sida utan problem. Resten av världen borde komma hit på praktiskt studiebesök. Vill man så kan man! 

Det kändes underligt att sitta en decimeter från en cannabismarknad. Det röktes, vad man här kallar bangi, runt omkring mig och när min kompis såg hur jag ogillade det flyttade vi på oss. Jag har aldrig varit så nära narkotika förr och som det röktes! 200 shilling för ett knytte som sedan rullades. Dryga en krona för ett rus är vad jag kallar att få valuta för pengarna, för att inte tala om den passiva rökningen som är helt gratis.

image174

Inte världes bästa bild (den är tagen i smyg)
men här är i alla fall högen med cannabis, redo att rullas och rökas


Kommentarer
Postat av: Hans

Intressant, välkommen till världen 2007!

Hur vet du att du att du aldrig varit "Så nära narkotika förut"? Du har kanske stött på en massa folk som röker och "knarkar" tidigare, både utomlands och i Sverige. Bara för att de inte berättat det för dig (vilket förmodligen har att göra med samhällets och din personliga attityd till illegala droger), så är det ändå högst troligt att du "varit nära droger" tidgare. Först och främst med tanke på hur vanligt droger faktiskt är. Kanske "vanliga" människor som du har sett upp till och respekterat, eller tom har velat, eller varit kompis med. Har du aldrig funderat på det tidigare?

Du brukar också här i din blogg skriva om rasta-killarna som du umgås med där nere. En ganska stor del av rastas religion handlar som du vet om deras syn på och sakramentala bruk av cannabis. Ser du inte detta faktum som aningens problematiskt när du å ena sidan umgås med dem och samtidigt är involverad i antidrog-arbete, å andra sidan. Och tycker du egentligen att det ligger en fundamental skillnad i tex en rasta-man som röker cannabis av religiösa syften, eller en svensk tvåbarnsmor med cancer som röker i smärtlindrande dito?

Nåväl, bara några tankar kring ett intressant ämne omringat av många missuppfattningar, onyanserad information och stor okunskap.

2007-04-24 @ 16:20:33
Postat av: Linda

Hans, känner jag dig?

Det kan mycket väl vara så att jag varit så nära narkotika förrut men inte på ett så öppet sätt och inte där det varit så accepterat och naturligt. Jag vet mycket väl hur vanligt droger är bland vanliga människor i sverige.

Jag har massor med kompisar hemma i Sverige som brukar droger, framför allt alkohol och självklart har jag funderat ett antal gånger kring hur jag ska ställa mig till att mina kompisar stödjer det jag jobbar emot.

Jag är väl medveten om rasta-killarnas inställning till cannabis, oroa dig inte, och jag har självklart ifrågasätt om det är lämpligt att jag umgås med dom eller inte.

Jag försvar varken deras användande eller sakramentala syn på cannabis, dock stödjer jag deras kamp mot annat drogmissbruk och viljan att hjälpa gatubarn och vara bra förebilder. Och självklart ifrågasätter vi varandras syner och för en diskussion om cannabis.

På ett sätt skiljer jag på arbete och fritid, och jag har rätt att umgås med vilka jag vill även om de inte "passar in" i mitt jobb. Men framför allt tror jag det är nödvändigt att umgås med människor både i arbetet och på min fritid som inte delar min syn på drogor. Mitt ställningstagande påverkar människor runt mig och om jag kan få en enda person att dricka lite mindre eller låta bli att röka på så har min närvaro varit bra. Jag ser inte mitt umgänge med rasta-killarna som något annat än mitt umgänge med folk som dricker i Sverige.

2007-04-25 @ 14:33:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback