Varför nöjer jag mig inte?

Jag kan jobba 20 dagar i streck, älska varje dag men känna att det tar på krafterna. Jag kan se fram emot en ledighet där jag antingen gör ingenting eller massa roligt, ofast ser jag fram emot att göra inget för jag orkar sällan mer än det när jag jobbar så intensivt. När jag väl är ledig och inte orkar göra annat än inget så känns det ganska skönt men varje gång när ledigheten är över och 20 dagars arbetande till väntar så får jag lite ångest av att jag inte gjorde mer av ledigheten än ingenting.
Varför kan jag inte bara vara nöjd?
Jag önskar att jag träffade mer kompisar, gjorde mer spontana saker och styrde upp mer roligt, men jag orkar inte. Eller jag gör det iaf inte, antar att det beror på att jag inte orkar. Kompisar som vill ses finns det gott om. So, what to do? Är det 8-17 jobb som är lösningen eller handlar det bara om att organisera sig?

Kommentarer
Postat av: BJ

Om du jobbar 20 dagar i streck bryter du inte bara mot arbetstidslagstiftningen - du gör också ett aktivt val kring var du lägger din energi.



Det betyder inte nödvändigtvis att du prioriterar bort allt det du säger att du vill göra på "ledig tid". Men inte heller du har obegränsat med resurser och det är ju en oherrans tur att kroppen bara "tar" sin vila - eftersom du inte ger den det!



Vila och fritid är inte samma sak. Vi behöver båda. Det är en anledning till att 7-4 eller 8-5 är "normal" arbetstid.



Att välja att jobba mycket och samtidigt vara missnöjd med att du inte orkar allt är första steget mot utbrändhet. Nästa är att börja pruta på sömnen för att hinna med allt annat "ledig" tid.



TA DET LUGNT!



Kram

/BJ

2012-03-18 @ 22:11:42
Postat av: Robert

Jag tror det mest handlar om att sluta ställa krav på sig själv om att alltid få "maximal utdelning" av sin tid. Klart man vill göra saker fullt ut så man blir glad, men lycklig blir man nog inte om man inte nöjer sig med att det inte alltid blir som man tänkt sig eller så bra som det skulle kunna varit. Så är det för mig allafall, jag måste ständigt påminna mig om att ibland vara nöjd och sluta jaga perfektion.

2012-03-19 @ 22:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback