HD:s dom i Samurajmålet

Så kom HD:s dom i Samurajmålet. Straffet sänks från åtta till fem års fängelse. Exakt vad den här domen kommer få för framtida konsekvenser är svårt att säga. Vissa kommer tolka det som att tillräckligt stor berusning av alkohol eller andra droger ska ge strafflindring, medan andra kommer göra en annan tolkning. Att hugga någon 10 gånger med ett samurajsvärd varav några gånger mot huvudet kan i min värld inte vara annat än att avsiktligt försöka döda någon. Men jag har inte läst dommen i detalj. Accent skriver om det.

Oavsett juridiska konsekvenser (som är nog så viktiga) så signalerar hela den här cirkusen att om du är tillräckligt alkoholpåverkad så blir påföljderna mindre. Oavsett om påföljderna är fängelse eller av mer social karaktär. Åter igen ger alkoholen en jävla massa ologiska fördelar där den som dricker slipper ta ansvar för sina egna handlingar.

Hur ska vi kunna bygga ett samhälle där juridiken och media sprider en sån inställning? Hur ska unga tolka detta och vad får det för konsekvernser på mindre snedsteg som görs på fyllan. Otrohet, slag på käften, stöld. äh, jag va så full. Det var inte meningen. Ta lite ansvar för helvete!

Jag blir väldgit ledsen över att mitt förtroende för vårt rättväsende minskas radikalt av detta. Jag har sett på många filmer där folk behandlas illa och inte är lika inför lagen och alltid känt mig lugn inför att vi i Sverige i alla fall har ett rättsväsende som fungerar näst intill felfritt. Men icke. Utöver detta är jag för hårdare straff på allt som gäller våld mot kvinnor. Spärra in dom, (de som slår kvinnorna alltså) vårda och utbilda dem och släpp ut dem när de är redo att bete sig som folk. Tur att det är internationella kvinnodagen imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback