Dansa fast texten är efterbliven?

Feministen i mig har svårt att slappna av till vissa låttexter. Beatet kan vara så bra att det spritter i kroppen på mig och jag vill bara skaka loss. Men jag vet inte hur jag ska hantera låtar som "alla som inte dansar är våldtäktsmän".
Samma sak med låtar som förskönar alkohol.
Björn Ranelids gick vidare i Mello i lördags och beatet är bra. Han gjorde ett trisst framträdande men Sara Li var grym. Men så lyssnar jag på texten. "Om kvinnan säger nej...till mannens säd i 60 år...så dör mänskligheten ut."
Ska texter ses som sammansatta ord som passar till melodin eller som att de har ett budskap? Såklart har det en innebörd men hur politisk ska jag vara i mitt val av vilka låtar jag dansar till. Samma sak med låtar som förskönar alkohol. Eller ska jag sluta vara PK och bara köra? Tänk om det fanns lite konsumentmakt där folk slutade dansa till låtar med kass text?
Ranelid fortsätter "Kvinnan är det första könet" Är det här någon sorts kompensation för den tidigare meningen med det förlegade budskapet?
I slutändan kommer jag hoppa till Mirakel i sommar. Med eller utan dåligt samvete?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback