Provköp

Maria Larsson har begärt en utredning om möjligheterna för kommunerna att utföra provköp av alkohol och tobak. Tidigare har det inte varit tillåtet att kommunerna kontrollerar butikerna för det har räknats som dold myndighetsutövning. Det är bla därför som UNF gjort ölutköpskontroller som gång på gång visar att cirka hälften av alla butiker säljer alkohol till minderåriga. Nu har utredningen kommit fram till att provköp ska bli tillåtet och lagt det som förslag. Äntligen! Drugnews har skrivit om det.
Det ska inte vara civilsamhällets ansvar att uppmärksamma staten på att lagen inte följs.
Idag i expressen finns det en otroligt provocerande ledare skriven. Jag vet inte var jag ska ta vägen för den saknar så många perspektiv. Läs den här
  • Vad jag vet har UNF:are aldrig varit anställda av kommunerna
  • Knappa hälften av alla butiker säljer ut folköl vilekt är högst relevant men aldrig nämns i artikeln
  • Om det bara fanns folköl så vore den konsumtionen inget folkhälsoproblem. Men folkölet bidrar givetvis till en totaltkonsumtion och Sverige har en väldigt hög alkoholkonsumtion.
Jag vill uppmana alla UNF:are att skriva insändare i deras lokaltidningar där det framgår hur bra det är att provköp äntligen föreslås bli tillåtet. Det är inte vår uppgift att kontrollera att alkohollagen följs och många unga får tag i folköl trots att de inte är 18 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback