Norrtåg

Jag åker för första gången det nya pendeltåget mellan Umeå och Vännäs. För en ort som Vännäs och alla kringliggande byar betyder det mycket att det går snabbt och smidigt att åka till stan både för nöjes skull men oxå för att pendla till jobbet. Bara 21 minuter tar det nu mellan Vännäs och Umeå, tidigare tog det mellan 30 och 50 tidigare. Vissa tåg fortsätter bidare till Lycksele (dit jag ska på distriktsårsmöte på lördag) och de passerar då Tväråbäck. De diskuteras om Tvb ska få en egen pendeltågsstation. Det vore ju helt fantastiskt, vilken infrastrukturutveckling jämfört med när jag växte upp. Det finns hopp om landsbygden!
En liten karta för att förstå sammanhanget. Umeå ut mot kusten, Vännäs mitt i och Tväråbäck är A:et.
Här är det fortfarande vinter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback