Bloggambivalens

Jag gillar att blogga, när jag vill, hur jag vill, om vad jag vill. Men med tanke på all den hysteri som är kring bloggar så blir jag lätt avtrubbad. De mest lästa bloggarna handlar om livsstil och mode, same shit with different name, och jag fattar inte vad grejen är. Jag är så sjukt trångsynt i den här frågan o kan inte förstå hur det kan vara kul att följa en annan person blogg som handlar om vad den personen har på sig idag. Det handlar om, dagens mat, mina nya naglar, senaste skorna osv. Det är tjejer som bloggar och dom är unga. Deras liv går ut på att få så många läsare som möjligt, nicha sig och blogga så ofta som möjligt så det fortsätter vara intressant. Ibland känns det inte som jag får klaga, jag är ju en av dom, en av dom som bloggar och vill ha så många läsare som möjligt. Men själva problemet blir ju att bloggarna blir ett ideal om hur man ska leva. Förebilder för alla deras läsare och aldrig (eller väldigt sällan) skriver de om när de pluggar eller gör andra måsten i vardagen. Visst verkar det gå bra för en del bloggare, sponsorer, röda mattan osv men sen då, när bloggtrenden är över, vad finns då? De bygger sin identitet kring sin blogg. Är jag avundsjuk? Ja kanske lite, men vill jag ha hela paketet? Nej, jag vill inte vara tvungen att uppdatera min blogg fyra gånger/dag, jag vill inte att hela min tillvaro snurrar kring min blogg.

Jag tror att det riktiga problemet för mig är att fel saker får för mycket uppmärksamhet. Unga tjejer både bloggare och läsare fokuserar på fel saker, allt handlar om pengar, för det är klart mode funkar inte utan pengar (om man inte heter Clara och bloggar om second hand!) Men allt som har med pengar att göra är ju intressant, klart Sex and the City inte hade varit så roligt om de inte delvis handlat om Carries alla shoppingrundor. Men trots det så älskar ju jag SatC och skulle kanske trivas med att följa några modebloggare. Men jag låter bli av princip. Principerna i mitt liv är många, de låser mig men samtidigt så ger det mig massor med bra beslut och ett fantastiskt gott liv utan massa skit.

Det här är min sanning, min åsikt, rakt upp och ned. Och i den här inlägget väljer jag att inte länka till några personer eftersom allt handlar om det generella bloggandet och inte om X eller Y:s bloggande. Jag tror på frihet åt alla, att alla borde få göra som dom vill, men glöm för Guds skull inte bort att det finns lycka utan pengar och att folket på Sri Lanka flyr livet och barnen i Zambia dör i malaria för att de inte ens har myggnät.

I Julklapp önskar jag mig 10 nya bloggare som skriver om vettiga saker.
Tack för mig.

Kommentarer
Postat av: vidar

väl rutet!

Postat av: BJ

Oooooh, vad jag håller med!!!

Kram



2009-05-18 @ 13:27:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback