Neger, fitta och en glass

I den senaste hemtenta skrev jag följade mening: "Att vara genusforskare och homofob känns ungefär som att vara rasist och neger, det passar helt enkelt inte." Med genusforskare och homofob syftade jag på de normer jag upplever inom genusvetenskapen, man får inte tycka vad som helst utan det finns rätt- och feltänk. Till exempel bör man vara mycket öppen för olika sorters sexualiteter. Jag fick en kommentar av min lärare, ordet neger var understruket och det stog "väldigt starkt ord". Jag kan inte släppa den kommentaren.

Neger är en beskrivning av hur någon ser ut, precis som kort, brunett och mullig. Hade jag skrivit mörkhyad hade hon säkert inte kommenterat det överhuvudtaget. Men jag inser ju att sålänge poliserna i rosengård använder neger som skällsord så kommer det ha en negativ klang precis som fitta kommer fortsätta ha samma negativa klang sålänge folk använder det som svordom. Fitta som egentligen betyder våt strandäng och är mitt kvinliga kön. Jag har full förståelse att folk tar illa upp när poliser och folk använder ordet neger på samma sätt som en svordom, precis som jag inte vill att fitta på något sätt används i sådan sammanhang.

Människan formar orden genom språket. Jag tror att alla ords innebörd kan förändras om det används på rätt sätt och det är därför jag blir så förbannad när min lärare kommenterar att jag användt ett starkt ord när jag använt det helt neutralt. Det är ju hon som omtolkar ordet och lägger in hennes negativa värdering, eller hennes samhälleliga värdering i ordet. Det här är precis samma sak som för några somrar sedan när GB lanserade glassen nogger black. Då blev det ett jävla liv om att de var rasister, GB som aldrig ens tänkt i dom banorna.

Om du hade en glass som hette nogger som skulle få lakrissmak, skulle det då vara väldigt onaturligt för dig att döpa den till nogger black? Om du hade en glass som hette nogger som skulle få vaniljsmak skulle det då vara väldigt onaturligt för dig att döpa den till nogger white?

Kommentarer
Postat av: Sara

Fint skrivet Linda!! Du har så rätt =)

2009-02-09 @ 22:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback