Att placera pengar

...som någon sorts fortsättning på kommentarerna till jag är så kall o hård.

Jag tror att det är tur att det inte finns en person/enhet som fördelar pengarna till de fonder som vi har här i världen. Att placera pengar är individens möjlighet att påverka vart vi vill lägga in ekonomiska medel och vi kan på så sätt styra vilken utveckling vi tycker ska främjas. Jag förstår absolut att det är svårt att veta vart man ska placera pengar och det finns ju hjälp att få genom t.ex. banker. Ska man placera dom för något gott endamål tror jag man ska fundera på vad man är intresserad av, skogskövling, medcinsk forskning, djurrätt etc. Svårare är det ju vart man ska skänka pengar om man vill det. Generellt gäller väl att den som skriver högst (gör mest reklam) är den som behöver det minst.

Det går inte att ställa olika problem mot varandra och säga vilket som är viktigast för världen. Man får rannsaka sig själv och fundera på vad man själv tycker är viktigt. För mig som är intresserad av saker som rör sig utanför västs gränser är det lite enklare. Det är ganska många områden som försvinner. Jag kommer välja att stödja organisationer som jobbar med frågor som enligt mig inte är tillräckligt prioriterat av de som styr i världen. Som det känns just nu gäller det bl.a. drogpreventivt arbete, hiv/aids-förebyggande arbete, malaria, ungas möjlighet till inflytande, allt vad som rör sexualitet i tredje världen för att ge några exempel.

Varje person måste själv välja och själv känna att man vill stödja det man ger pengar. Inte bry sig om samhällets normer, vad som är rätt och fel. När man tänker efter så går det mesta att vrida och vända på så att det känns rätt.

Kommentarer
Postat av: vidar

Undrar om det är bla. för min kommentar som du skriver detta.

Tanken jag har är att jag inte har kompetensen att fördela pengar där det är prioriterat eller ens veta om det är rätt verksamhet som får pengar. Jag kan tänka mig ge till en organisation som i sin tur fördelar pengar. Det enda jag känner är att jag inte vill leva efter att det endast är organisationer som är bra på att "Hausa" sig själva och sälja sig själva som skall få pengar.

Jag vill att någon granskar dessa org. och sedan fördelar min pengar mellan dem.

Jag tror inte på direkt demokrat.

Jag tror på att vi måste kunna lite på varandra och varandras kompetens.

Nu blev det
en låååång kommentar.
¨Kram

Postat av: anna

jag undrar en grej; är det inte egentligen människorna som berörs som ska välja vad som är viktigt att lägga pengar på?
cancerfonder och rosa band-kampanjer kan ju vara bra på det vis att det grundar sig i människors engagemang i den verklighet och kultur man själv lever i.. sen att risken nog är stor att en stor del av pengarna går till annat än cancerforskning är en annan diskussion.

vad jag menar är att det är knepigt att jag ska bestämma vart jag vill lägga mina pengar och alltså indirekt vad länder i syd ska satsa på. jag tror därför så himla mycket på RÄTTVIS HANDEL

så tycker jag principiellt. men just nu när verkligheten och systemen är som de är tycker jag det kan va schysst att stöjda organisationer som man känner jobbar för en bra grej. som du skrev linda
även heja på bistånd.

en ännu längre kommentar.. med ofärdiga tankar

2008-02-06 @ 22:08:43
URL: http://burenius.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback