Maktgalen?

Idag har vi haft en dålig och en bra föreläsning. Den dåliga fick mig visserligen att vilja blogga, det är ju alltid lite positivt. Hon sa att människan är maktgalen. Då började jag fundera på följande: Föds vi maktgalna eller blir vi formade till det? Skulle vi bli maktgalna om vi levde issolerade i skogen? Är djur maktgalna? Är människan ett djur? Om inte vad är då skillnaden? Blir människan någonsin nöjd?

Sen pratade vi om välfärd och lycka. Så funderade jag på om man kan ha en enda universiell mätningesmetod på välfärd...antalet självmord kanske..?

Alltså det här med facebook, om det inte har med makt att göra så är det definitivt något som folk har blivit galna i. Måste jag oxå?

Kommentarer
Postat av: emil

jag tror i mångt och mycket att det är män som är maktgalna. återigen den manliga stoltheten. det är schysst att bestämma över andra och det är grymt att i bastun kunna skryta om vilken snygg sekreterare man har. jag vet att jag är så, jag gillar att bestämma. sekreterare behöver jag ingen.

2007-09-07 @ 10:10:46
Postat av: Ilyich Ulyanov

Vad äru för cp Emil? Har väldigt svårt att tro att det faktum att man har en X kromosom istället för en Y så är man mer eller mindre benägen att åtrå makt. Isf skulle det vara något kulturellt betingat men kan det då kallas för manligt?
Vet tex att Linda också tycker om att bestämma, betyder det att hon är mer man än kvinna?

2007-09-07 @ 18:42:10
Postat av: emil

ja lite cp är jag nog som tror på genus och ett socialt skapat kön. jag tror inte man och kvinnor är så biologiskt olika utan att vi stöps in i de mans och kvinnorformer som normen kräver idag. i de rollerna ingår det att män ska bestämma. för det gör vi. på arbetsplatserna, i organisationerna, i sverige, fn och världen. män män män. det finns många anledningar till att det är så, att vi kvoterar in varandra är en, att vi vill ha mer makt och kliver fram och tar för oss är en annan. kalla mig cp om du vill, jag kallar mig realist.

2007-09-08 @ 23:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback