Välfärdsindikatorer

Vi har börjat ny kurs med tydliga kursmål kopplade till föreläsningarna och exakta läsanvisningar. Förutsättningarna verkar mycket goda. Dessutom är det intressta ämnen som kommer tas upp. Jag har idag varit sjukt diciplinerad och satt 7 timmar på bibblan och läste 86 sidor i vår engelska huvudbok och skrev fina små post-it-lappar. Bra Linda!!!

Dagens kapitel handlade bland annat om hur man mäter utveckling och välfärd. Det finns massa olika sätt, på högstadiet lär man sig om BNP och sen blir det bara mer och mer kompliserat och intressant.
Om du skulle göra en studie mellan länder för att mäta deras välfärd i förhållande till dåtid-nutid och i förhållande till andra länder, vilka indikatorer skulle du då vilja kolla på? Jag ger några förslag men kanske har du bättre ideer själv. Du får välja max tre att använda i din studie.
BMI, antal ätna kilo godis, datorer/inv, medellivslängd, läskunnighet, antal besökta länder, kaloriintag, antal självmord, vattenkonsumtion, kvinnliga chefer, alkoholkonsumtion, antal nedladdade prison break, sjukhuskostnader o.s.v.


Utöver det har jag två mycket relevanta frågor.
1. Var gör egentligen Australien? Man hör aldrig om bombhot, krig, sportframgångar, demonstrationer, politiska utspel, musik/film-försäljning eller nåt annat. Möjligvis en och annan brand och lite mer utrotning av Abourginer men i övrigt...?
2. Vart är min C:\?

Kommentarer
Postat av: Kamilla

Det var ju faktiskt en australiensare som vann ett högst oväntat guld på skridsko en gång. Och simmaren Ian Thorpe är väl därifrån? Han får nog anses ha haft sportframgångar.

I övrigt tror jag att de bara gör Flying doctors.

2007-11-08 @ 00:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback