Spridda tankar

Vi åker till Arusha imorgon. Det känns helt konstigt men roligt att få se något nytt. Jag är väldigt glad över att veta att jag kommer få att träffa eleverna på ESACS en gång till och ännu mer glad över att jag kommer få att tillbringa fem dagar till i Dar i slutet av juni.

 

Jag har en har en massa lösa tankar som flyger runt i mitt huvud, ingen ordning

 

På South Africa Airlines reklam står det "bringing he world to africa and taking africa to the world." Vart är självförtroendet? Ser dom sig själva som några som står utanför världen, befolkningen alltså?

 

När jag vid olika tillfällen pratat med olika folk runt om i Dar om skillnader mellan vita och svarta så får jag ofta höra kommentaren "ja men ni vita är ju smartare än oss, det är därför det är så mycket problem här" Vart är självförtroendet? Vem tutar i dom detta? Är det detta som lärs ut i skolorna, att vi vita är smartare? Är vi vita så överlägsna i vårt beteende? Beror det på kolonisationen? Vad säger presidenten? Jag fattar verkligen inte. Varje gång någon säger att vi är smartare säger jag i alla fall att jag inte tror det. Mitt lilla står till stacken.

 

"Jag vill sluta att röka på men om jag gör det så kommer jag att bli sjuk det ska min kompis, jag har rökt på i åtta år nu. Jag fick aldrig lära mig om att droger är farligt, jag gick ju bara i primary school." Det är min kompis som sa så och jag blir seriöst ledsen.

 

Här sliter dom för sitt dagliga bröd. Fast gör alla det? Vad är man beredd att offra? Har inte daladalachaffisarna det lite bättre än de 50-åriga kvinnor som sopar och skottar bort sanden från gatorna. De står i 35 graders hetta i gastande solsken och avgaser som fyller deras lungor. Vem har rätt att klaga?

 

Poliserna som själva röker på men ändå jagar drugdealers. Vad är privatliv och vad är arbete? Dubbla budskap? Korruption på hög nivå och när ska det här få ett slut?

 

Jag har bett Moses sätta ut länderna i Africa. Han har läst geografi en termin på secondary school men trots det har jag bättre koll än honom på att Madagaskar är den stora ön som ligger sydöst om Tanzania. Moses är inte korkad på något sätt, han är smart och har bra perspektiv på mycket i den här världen. Men detta visar ju på en viss utbildningsstandard. Vad får dom lära sig egentligen?

 

Moses och jag har diskuterat pedagogik och aga. Jag tror på positiv förstärkning. Han frågade hur vi gör för att få våra barn att lära sig läxorna och vad vi gör när barnen inte lyder eller gör något de inte får. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag har aldrig tänkt på det, det är så mycket som är självklart för mig. Men jag frågar: Hur gör vi egentligen för att få de svenska barnen att göra läxorna och kom in i tid till lektionerna?

 

Sjuksyrran såg helt förvirrad ut när hon skulle tvätta mitt sår och den andra frågade om jag ville ha tejp eller gasbinda runt såret. Hur ska jag kunna veta? Är det inte därför man går till doktorn? För att dom vet. Jag skulle inte vilja gå igenom en operation här. Vad är standarden på läkarutbildningen här?

 

Trafikkaos varje dag och trafikpoliserna försöker desperat dirigera trafiken. Tvåfilig motorväg blir 3+1 fil i rusningstrafik. De försöker i alla fall även om det inte lyckats klockrent än. Det kommer nog. Soptunnorna dyker upp lite var stans och de små skillnaderna jag hunnit se i stan under mina tre månader ger mig hopp. 

Plus att jag drömde om sommarstugan i Ugglarp i förrgår. Det kändes helt konstigt. Lite senare drömde jag även om en get i mitt sommaräventyr 2008.


Imorgon är det bara fem veckor kvar.Helt sjukt!! 



***

Tändare

***

    

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag langtar till imorn linda..jag vill diskutera penga och kunskapsfordelning pa svenska.. tack for att du finns.
en get..!

2007-05-24 @ 11:11:39
Postat av: helena

du är så klok syster

2007-05-25 @ 11:54:41
Postat av: Anna-Carin

Hej Igen!
Smarthet och intelligens har många nivåer. Man kan ju vara smart på olika sätt och ha kunskap om olika saker och även på olika sätt. Väldigt komplext och intressant.Det är olika men svårt att gradera vem som är smartare. Vem äger rätten att säga att just "det jag vet är bättre att veta än det du vet"?
Om du fortfarande är intresserad av att prata barnuppfostran när du kommer hem så är jag den som nappar direkt. Det jobbar jag med dagarna i ända. Vi har föräldrautbildningar för att ge föräldrar bättre redskap till att klara föräldrarollen och få sina barn att göra det de vill utifrån barnens behov. HURRA för att du tror på positiv förstärkning för det gör jag också! Föräldraprogrammen bygger också på det!Plus lite till.
STOR KRAM

2007-05-30 @ 09:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback