Är grönt skönt?

Jag upplever att många Tanzanier skönmålar Sverige. Kanske tror de att jag tar det som en komplimang att få höra att mitt land är fantastiskt, medan det snarare gör att jag ifrågasätter ur vilket perspektiv de kan bedöma detta.

Beror det på att?

 
  • Sverige tillhör västvärlden
  • Vita turister äter på dyra restauranger och bor på hotell
  • Europeiska ambassadörer bor i lyxiga hus
  • Jag säger att jag är stolt och glad över att vi har billig sjukvård och att gratis skolgång
  • Det har inte varit krig i Sverige på 200 år
  • Stora multinationella företag ägs av vita
  • De uppfattar att vi har ett tätt socialt skyddsnät
  • Sverige ger mycket bistånd
 

Har jag något personligt ansvar för vad jag berättar om Sverige? Måste jag tänka på hur jag beter mig? Är det lättare att leva i Sverige? Är svenskar lyckligare än Tanzanier?

 

/Linda

 

***
Plasthink
***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback