Tema Sinnen

Jag vill kunna lägga upp bilder men det går inte, Internet här är så segt :( Så nu kan ni inte få se hur vi bor, hur det ser ut på kontoret eller rastakillarna jag hänger med. Inte bra. Bilder säger mer än tusen ord. Men istället kommer här en fullspäckad sinnesredogörelse:

Hörsel
Varje morgon vaknar vi av bönerop eller sånger från någon moské i närheten. Det låter som ett dovt dånande och låter högt och ljudligt från högtalarna. På vår väg från huset ropar barnen i byn good morning och några av de unga männen säger mambo? (läget?) På gatan tjuter tutorna från alla dalladallas (minibussar) och taxichaufförer som säger karibu (varsågod). När det mörknar sitter folk med brasor längs de små vägkanterna och småpratar medan några desperat försöker få kontakt med oss. På kvällen spelar syrsorna och i dikena bräker paddorna högt. Sedan somnar vi till surrandet från fläkten och eventuellt ännu en bön från moskén.

 

Syn
Antalet fordon är för många för att få plats på vägen, maximal yta används. Dalladallabussarna är överfulla av människor och det ligger tillplattade vattenflaskor överallt. Naturen är grön och vacker, palmer växer som björkarna gör i Sverige trots att man kan se avgaserna spys ut från trafiken och dammet yra.

 

Lukt
Vid ett flertal tillfällen under dagen känner man den välbekanta doften av brända sopor. Svetten från alla resenärer på dalladallas är ett säkert faktum och avgaserna följer en vart man än går i staden.

 

Känsel
Konstant svett som rinner ned längs ryggraden är vardagsmat här. Myggen och myrorna gör sig påminda varje kväll genom små bett på fötterna. Ingenting är någonsin helt torrt och man är alltid smutsig.

 

Smak
Frukosten smakar alltid likadant, vitt bröd med jordnötssmör. Allt vatten som vi inte köper smakar havsvatten som blivit överrenat med klor. Sandkorn som knastrar i munnen och dammet gör sig påmint. Frukten är betydligt smakrikare än i Sverige och om det är någon gång jag ska lära mig äta bruna bönor så är det nu!


Kommentarer
Postat av: Pappa

Pappa skulle bli stolt om du lärde dig att äta bruna bönor. Jag är ju ganska ensam i familjen om att tycka om dessa ädla bönor. Smakar de som i sverige? Vi har ju massa socker och sirap när vi gör bönor. Kramar Pa

2007-03-07 @ 15:37:45
Postat av: Anna-Carin

Roligt att läsa din blogg. Den första blogg jag någonsin läst! Skönt att se att du verkar ha det bra. Känner nu att jag längtar tills du kommer hem. Jag gillar brunabönor med fläsk jättemycket! Stor kram till dig från mig!

2007-03-07 @ 20:04:08
Postat av: lina a

tanzania? men göteborg då!!! kul att läsa din blogg!hoppas du får en resa värt betten och svetten, jag hoppas även att du kommer tillbaks till göteborg i höst. KramLina

2007-03-07 @ 23:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback