Tragik

Nu har jag varit en vecka i härnösand och lärt mig otroligt mycket. Vi har börjat 8.30 varje dag och vissa inte slutat förrän 22.00.

Jag har blivit ännu mer övertygad om att jag hatar otroligt mycket på den här jorden.
- De som har makt och dominans på jorden ofta är: Från norr, västerlänning, vit, man och kristen. Detta trots att ingen av dessa kategorier är i majoritet på jorden.

- Bara fem länder når upp till FN:s krav på att rika länders bistånd ska vara minst 0.7 % av BNP: Sverige, Norge, Danmark, Luxemburg och Holland. Snittet i världen ligger på 0.3%, Sverige ger 1.0% och USA 0.1%.

- Långivande länder går ihop i karteller för att låntagarna inte ska kunna betala av sin skuld till ett land i taget, utan måste betala lite till alla.

- Långivande länder kräver insyn i låntagarlandets politik och ekonomi. Många kräver SAP - strukturanpassningsprogram. Vilket enligt Carl Bildt är "den enda rätt vägen" och innebär avreglering, privatisering och exportorientering.

- Det strömmar fortfarande mer pengar från de fattiga länderna till de rika. Biståndet är flerfaldigt mindre än skuldavbetalningar och exportavgifter.
- Det sista Milleniemålet som berör västvärlden och dess roll för minskad fattigdom m.m. saknar indikatorer och årtal innan det ska vara uppnåt, något alla andra mål har.

Frågan är: Borde det inte heta rikedomsbekämpning snarare än fattigdomsbekämpning?


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback