Principerna och jag.

Folk brukar uppfatta mig som principfast. Folk som inte känner mig får oftast den uppfattningen baserad på att jag är nykterist. Folk som känner mig brukar basera denna uppfattning på en rad andra saker (vissa jag håller med om, andra inte) som jag inte ska räkna upp nu.

Här i härnösand hade vi här om dagen en föreläsning om hållbar utveckling och vi diskuterade bl.a. ekologisk odlad mat. Under den här hösten har jag haft stora problem om jag ska välja willys - det billigare alternativet eller coop - det mer solidariska alternativet. Att vara fattig student och vilja lägga pengarna på annat än dyr mat är inget konstigt men att vara en solidarisk människa som tycker att medlemsägda företag ska stödjas och ekologiska varor är bra för både individ och grupp går sällan ihop med billiga matkostnader.

Så under den där föreläsningen bestämde jag mig för att jag ska göra en statistisk undersökning med olika aspekter om varför jag ska välja det ena eller det andra. Ett antal noggrant utvalda varor ska då studeras. Jag tänker mig att willys egna produkter ska jämföras med coops egna och sedan ska båda vägas mot ett ekologiskt alternativ. Målet med studien är att jämföra pris och näringsinnehåll och samtidigt väga in min vilja att handla solidariskt. Denna studie skulle då resultera i att jag vet vilka varor jag ska köpa.

När jag tänkt efter ett tag insåg jag att jag gör detta endast för att slippa tänka. Jag ska då låta denna studie stå till grund för all min mathandel och detta skulle av andra uppfattas som en princip hos mig. När jag hade tänkt lite till insåg jag att matvaror faktiskt förändras både i utbud och pris. Så jag kan nog inte använda denna studie till något slutgilitig förevig mall att gå efter. Men jag kommer nog göra denna studie i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Helena

Studien lät grym!

2007-01-24 @ 22:29:42
Postat av: Helena

Studien lät grym!

2007-01-24 @ 22:29:42
Postat av: cecilia

men tänk vad jobbigt att behöva gå till två affärer när du är ute och handlar, bara för att en viss vara är bättre på det andra stället!

Postat av: stina

om du vill ha bästa näringen så är det ekologiskt som gäller:)

när kommer du?

2007-01-26 @ 13:26:43
Postat av: karåll

hej tjej! det kan inte vara möjligt att du har tillräckligt med tid för att göra det där. Dessutom är du fattig student, rädda världen kan du göra när du har pengar serru. kram

2007-01-27 @ 16:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback