Svenskhäng

Igår hade vi svenskt häng hela dagen.
Vi lyckades samla alla svenkska ungdomspraktikanter utom Stina för en dags matätande och svensktalande. Vi började med att äta en lyxig frukostbuffe på holiday inn för 12 000 tsh. Valnötter, mandlar, cashew, russin, mango, melon, passionsfrukt, papaya, ananas, ägg, ost, kex, mörkt bröd, nutella, marmelad, 6 sorters juice, våfflor, ett antal varmrätter och yoghurt! Så värt!

Vi drog vidare till Mwenge och hantverksmarknaden, jag börjar bli rätt bra på att pruta nu och vet precis vart jag ska köpa alla mina souvenirer. Som kontrast traskade vi vidare till det enorma köpcentret med fasta priser. Det är större än ica maxi och vi njöt av aircondition och kollade in de exkusiva kläderna med priser där till, 76 000 tsh för en kjol (cirkus 450 kr). Helt sjukt!

Vi hängde någon timme i vårt vardagsrum och åt av de två kilo lösviktsgodis jag har i min kyl åkte dalla till Addis in Dar och åt etiopisk mat med händerna. Det är tredje gången jag är där på två veckor. Mysfaktor 100!

Det var så otroligt värt att få prata svenska en hel dag, säga hur knäppt allt är här och inse att man inte är ensam om så många känslor. Det finns människor som förstår och det räcker med några få ord så förstår alla. Det är Tanzania och trots om det var mycket negativt snack så trivs vi i landet som sådant.

Det blev en sjukt dyr dag, jag åt mat för en sjundedel av min månadslön men det här var finaldagen på min semesterperiod. Hemlängtan börjar lägga sig och  nu satsar jag och Anna på att komma in i Tanzanialivet igen med ris och böner var dag. Tack Karin, Samuel, Lisa, Evelina, Nils, Anna, Kristin och Elin för en fantastisk dag!



10 veckor kvar, 1701 timmar för att vara exakt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback