Mayaindianer

I tisdag gick jag upp 05.20 för att 06.30 vara på coop forum för ännu en inventering. Det var roligt även den här gången och inte så jobbigt att kliva upp så tidigt eller räkna till 627 pärmar eller kolla serienummret på 35 dvdfilmer :) Och värt är det när man får fem hundra spänn som man måste göra av med. När jag kom till kassan var jag upp i 518 kronor - ganska bra beräknat av mig.

Jag läser en himla intressant kurs, idag har vi haft föreläsning om Maya-indianerna i Guatemala. Jag har insett hur tråkigt och ointresserad jag är av kulturer som ser sex som något tabubelagt. Där kvinnlig substans är farligt (ja det finns faktiskt kulturer där kvinnan måste vara i en speciell hydda under mens eftersom hon inte får befinna sig ovanför en man, tex i ett berg. för då kan det "droppa" mensblod på honom och det är INTE bra).

Hos Mayafolket är det annorlunda. Där är inte sex något tabubelagt. Det verkar inte finnas några regler kring sex (fast såklart normer om att man inte är otrogen och att incest inte är tillåtet). Förutom under en period under året och till det har dom en bra förklaring.

Majs är Mayas stapelföda och odlas på flera hektar till varje familj. Två veckor innan och två veckor efter planteringen av majsen råder total avhållsamhet från sex med sin hustru. Detta för att visa respekt för majsen och bergsandarna. Jorden ses som kvinnlig och planteringen som bokstavlig befruktning som bara mannen kan utföra. Mannen måste prioritera vem han befruktar och är alltså otrogen mot jorden om han har sex med sin fru. Under själva planteringsdagen samlas byns män som hjälper till och plantera och då förekommer grova sexuella skämt, då finns ingen gräns. Männen befruktar jorden med sin säd och om andarna anser att man förtjänar det får man en bra skörd. Det kan även tilläggas att man symboliskt kan se planteringen som en penetrering av jorden eftersom mannen använder en grävkäpp, trycker ned ett hål i marken och sår några majsfrön.

Säga vad man vill, men jag tycker Mayafolket är coola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback