Ryssland

Nu har jag kommit hem från min tredje resa till Ryssland och byn Ryaymyalya. Glädjen över att träffa alla igen var enorm och det var trevligt att inse att inget hade förändrats, vi var lika bra kompisar som när vi åkte därifrån för 1,5 år sedan. Det finns mycket att berätta och jag vet inte vart jag ska börja.

lägenheter
Det här är i Pitkäranta, huvudstaden i distriktet Karelen. Typisk rysk stadsbild.

hus
Det här är i Ryaymyalya, byn där alla våra vänner bor. En del har råd att betala färg till husen, andra inte.

dagis
Vi har hjälpt dagiset med mycket material och leksaker. Dom har fått nya tapetera och det är jättejättefint. Det finns tyvärr bara en gravid kvinna och ett barn under ett år. Det finns inga jobb och inga ungdomar vill bo kvar. Fortsätter det såhär kommer byn dö ut.

35023-57
Vi lekte den traditionella hattleken, se så fina vi är!

sprit
Runt hörnet på deras ungdomsgård. Allt har en baksida och ölen är nästan gratis. Alla kan köpa i de två närbutikerna som finns i byn. Engelskläraren gissade att alkoholismen låg på 70%.

t l n
Syskonen Nina och Tanja tillsammans med mig. Alla hade blivit mycket bättre på engelska och skola hade vunnit pris för bästa byaskola och köpt nya möbler till alla klassrum.

lada olga iya
De tre tjejerna Lada, Olga och Iya som bott hemma hos oss sommaren 2005.

alla
Ungdomarna från Sverige och några ryssar vid en sjö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback